Systeembeheerder, dit zijn de situaties die ook op jouw bordje komen!

Vanuit het management komen er steeds meer functionele vragen over IT. Ik merk dat het vervolgens aan de IT-medewerker of systeembeheerder is om met de technische oplossing te komen. Hoe geef je invulling aan deze nieuwe verwachtingen van IT?


Vroeger waren de uitdagingen in het werk vooral van technische aard: je moest de systemen in stand houden. Op dit moment worden daarnaast dus organisatorische, functionele vragen ineens bij jou neergelegd. Beschik jij al over de middelen om snel een oplossing te vinden voor dat wat nu speelt in het mkb? Onderstaande situaties kom ik vaak tegen in de markt, wellicht goed om daar alvast over na te denken – als het niet al aan de orde is. 

 

Help, die nieuwe collega wil met Mac werken!

Jongere generaties medewerkers – net van school af – balen ervan als zij op hun nieuwe werk met een verouderde HP-laptop en Nokia-telefoon moeten werken. Zij zijn gewend aan Macs en iPhones en zijn veel productiever op hun eigen apparatuur. Het is aan de systeembeheerder om dit mogelijk te maken, op een veilige manier. De IT-omgeving wordt er echter niet eenvoudiger door en je zult standaardisatie los moeten laten. Zorg ervoor dat je de diversiteit in je IT-omgeving nog onder controle hebt.

 

Help, mijn collega’s werken niet met de juiste applicaties!

Shadow IT blijft een lastig onderwerp, en bewijst dat je als techneut niet meer alles kunt afbakenen. Vaak met de beste bedoelingen, bijvoorbeeld om thuis iets af te ronden, wennen medewerkers eraan om bestanden naar hun privé e-mailadres te sturen. Of ze zetten het bestand in een persoonlijke OneDrive- of Dropbox-omgeving. Ineens staat jullie zakelijke data buiten de deur! Zodra je hier achter komt, bijvoorbeeld door een netwerkscan, kan je de applicatie simpelweg blokkeren. Beter is het om na te vragen waarom de applicatie nodig is. Je kunt proberen een soortgelijke applicatie bedrijfsbreed te faciliteren, bijvoorbeeld in de vorm van Dropbox for Business. De veiligere, te beheren variant.

 

Beveiligen, onderwijzen en faciliteren

Een van de grootste beveiligingsproblemen in je IT-omgeving is de gebruiker. Ze plakken wachtwoorden op hun beeldscherm, of klikken op onveilige linkjes in hun mail. Wellicht is het goed om ze een korte training hierover te geven – ze moeten weten dat ze jou kunnen waarschuwen als ze een gekke melding krijgen. ‘Security’ is tegenwoordig niet meer alleen ‘alles dichtschroeven’, maar ook onderwijzen. En faciliteren. Als je alles dichtzet voor de gebruiker, dan beperk je hem immers in zijn mogelijkheden, terwijl hij tegenwoordig veel IT-mogelijkheden (gratis) tot zijn beschikking heeft. Hoe meer je de gebruiker beperkt, hoe groter de kans op Shadow IT.

Help, een collega wordt ontslagen!

Waar ik net benoemde dat veel collega’s onbewust data mee naar huis nemen, zijn er helaas ook situaties bekend dat mensen wél kwade bedoelingen hebben. Het ene ontslag gaat gemoedelijker dan het andere, en er zijn mensen die bewust hun mailbox mee naar huis nemen. Word jij door het management op de hoogte gehouden van te verwachten ontslagen? Zo ja, dan kan je vooraf ervoor zorgen dat de data veilig wordt gesteld.

 

Help, ik moet iets met de meldplicht datalekken!

Sinds begin 2016 is de meldplicht datalekken van kracht. Ook als je manager dit nog niet bij jou heeft neergelegd, is het heel belangrijk dat je er nu al iets mee doet. Als je pas probeert aan te tonen of iets goed beveiligd was terwijl het al fout is gegaan, dan ben je te laat. Documenteer dus nu al hoe je IT-omgeving beveiligd is: alleen op de randen van het netwerk, of zijn ook alle interne verbindingen zeker gesteld?

 

situaties systeembeheerder.jpg

 

Help, de directie wil naar de cloud!

De cloud. Meer en meer organisaties beseffen dat het onontkoombaar is om naar de cloud te gaan. Maar welke vorm cloud en welke cloudoplossingen nodig zijn, dat is de vraag die door de techneut beantwoord moet worden. Heb je al een idee van de cloudapplicaties die momenteel gebruikt worden in de organisatie en van welke data of applicaties de beschikbaarheid en veiligheid absoluut niet afhankelijk mag zijn van derden? Dat is een goed startpunt bij het maken van een (migratie)plan.

 

“Weet jij al van welke data of applicaties de beschikbaarheid en veiligheid absoluut niet afhankelijk mag zijn van derden?”

 

Cloud versus baan

Iets wat voor veel techneuten de grootste uitdaging is, helemaal als het gaat over de cloud, is het behoud van hun baan. Echter, in de meeste gevallen komt een nieuwe, functionele oplossing niet in plaats van de systeembeheerder, maar naast de systeembeheerder. Technische ondersteuning op locatie blijft van belang. Bovendien weet je als interne IT-specialist veel beter wat er speelt in de organisatie en weet je welke behoeften er zijn.

 

Specialiseren of communiceren

Wat ik merk in IT-land, is dat er een splitsing ontstaat. De ene techneut wordt een ‘supertechneut’, de ander wordt een vertaler van businessproblemen naar IT-oplossingen.

  • Supertechneut: zorg ervoor dat je van één apparaat of één merk ontzettend veel verstand hebt. Kies je expertise en focus daarop, dan blijf je onmisbaar.
  • Communicator: zorg ervoor dat je met de business kunt communiceren. Op die manier weet je wat je collega’s willen en kan je de architectuur vormgeven, eventueel samen met een expert per technisch onderdeel.

Feit is namelijk dat IT wordt geautomatiseerd. Sterker nog, als je een goede IT’er bent, dan automatiseer je je eigen werk steeds meer. Wil je inhoudelijk spreken over de vragen in jouw bedrijf? Neem contact met ons op!

 

arrow_back Terug naar overzicht